Saturday 31 March 2012

wajib sudah sunat jadi pelengkap

assalamualaikum.

malam 1 april 2012. malam april fool. tapi ingat. kite tak boleh sambut. ok takde kene mengena.

ok. yang wajib sudah sunat pula jadik pelengkap. actually malam ni teringin sangat nak stori mori pasal hal sunat ni. alsunatun ni bukannyer yang sunat budak lelaki sume tu, tapi perkara sunat dalam fardu ain.

perkara yang paling wajib kite sume buat sehari-harian adalah solat lima waktu. solat lima waktu ni umpamanye macam makan dan minum kite. kalu secara fizikalnye, badan kite perlukan makan dan minum. dan bende ni sangat sinonim dengan rohani kite. rohani kite pon perlukan makan dan minumnyer jugak. dan apa mkn minumnyer? opkos la solat dan amalan sunat yang lain.

banyak amalan sunat yang boleh kite buat setiap hari. aku pon sedang belajar dan sedang menambah amalan sunat ni. antara amalan sunat yang sedang aku biasekan sekang ni adalah solat sunat.

yup. solat sunat. solat sunat dhuha. solat sunat hajat. solat sunat tahajjud. solat sunat witir.

sume solat ni boleh dibuat dalam satu hari. dan kesannya sangat amazing. aku nak sangat ajak korang semua buat sekali. boleh la kite buat pahala same2 ye dok.

solat sunat dhuha.
ni adalah solat yang sangat sinonim dengan solat murah rezeki. semakin kerap kite buat, semakin kite blaja mensyukuri nikmat Allah. masakan tak, solat ni lazimnya dibuat antara waktu matahari tengah naek. dalam pukol 8 sampai pkol soploh. antara waktu semua orang tengah tekun bekerja and mencari. andai dapat luangkan mase dalam 10 minit untuk mensyukuri nikmat Allah dan mengingati Allah, pastinya Allah akan sangat-sangat terharu kan. jom kite buat.

solat sunat hajat.
solat yang sngat lazim ngan budak2 skola nak exam besa. tapi skang aku da blaja amalkan solat ni smule. and kebiasaannya, aku buat solat ni lepas solat maghrib. mudah dan senang. pon same macam solat sunat ynag laen. due rakaat saje. teruskan bersolat dan teruskn berhajat. Allah itu maha pemurah.

solat sunat tahajjud.
solat yang sngat bnyak khasiatnyer. kalu nak ikotkan pe yang aku tau, antara kelebihan solat ni adalah, boleh serikan muke, tambahkan bijaksana, ucapannye akan penuh hikmah kelak, dapat buku amalan dengan tangan kanan kelak dan mcam2 lagi. try la k. boleh la buat seblom tido ye kwan-kwan.

solat sunat witir.
biasanye kite dengar pasal solat ni mase bulan puase je kan. tapi sebenarnye, solat ni adalah solat yang jadik penutup semua solat. sangat nice kan. lepas buat solat tahajjud boleh la terus kan dengan solat ni plak.

actually aku rase mcam poyo sngat bile ckap pasl ni. sbbnyer aku ni pon buknnyer baek snagt pon. tapi aku sedang blaja buat baek. and aku nak ajak korang sume pon buat skali. sme2 tambah phale. hehe

ok la smpai sni saje.
kbai.

jom tambahkan amalan sunat.

ps :: midterm yang macam final. tensi.



No comments :

Post a Comment