Sunday 18 March 2012

biomedical engineer to be.

assalamualaikum.


tangan menaip laju. otak tangkas memikir. memikirkan kuiz esok hari. kuiz machine and drive. aku belom redi. kahkah. tapi blog tetap menjadi persinggahan. meluangkan masa walaupun beberapa ketika. memberi rasa. sekadar bercerita.


aku. biomedial electronis engineer to be. pernah dengar nama kos ini? pernah terlintas dengan takdir sebegini. tuah ayam nampak di kaki. tuah manusia siapa yang tahu. aku sendiri tak pernah terlintas akan bertemu jodoh dengan kos ni.


kalu nak ikotkan kat malaysia ni, engineering ni bukan la kos yg asing lagi. pastu plak ade brape kerat je kos engineering yang mendapat tempat kat hati semua dan menjadi cabang besar iaitu
  
    * Chemical engineering
    * Civil engineering
    * Electrical engineering
    * Engineering Science
    * Financial engineering
    * Fire protection engineering


    * Industrial engineering (includes manufacturing and production engineering)
    * Mechanical engineering
    * Military engineer
    * Nuclear engineering
    * Ocean engineering
    * Optical engineering
    * Petroleum engineering
Biomedical engineering ni plak kire macam baru lagi kat Malaysia ni. lepas tu pulak cume ade 4 ipta jek yang mengoffer kos ni iaitu UM, UTM, UTHM dan sudah pastinya UniMAP. tapi tu belom termasuk dengan ipts lagi.

Sebenarnya, cabang kos ni melibatkan pedalaman ilmu dalam 3 perkara utama iaitu elektrik, elektronik dengan perubatan. so logik la kalu aku amek subjek machine and drive sem ni kan. Sbnrnya kos ni adalah aplikasi prinsip2 kejuruteraan dan teknik dlm bidang perubatan dgn menggabungkn design dan penyelesaian mslh (dgn guna kemahiran kejuruteraan + kemahiran ahli fizik perubatan) utk memulihkn penjgaan kesihatan serta kualiti hidup. bunyik macam seronok kan. memang sangat seronok kalu minat tu disertakan sekali.

at first aku memang tak de minat langsung ngan kos ni. tapi bile da masuk tahun 3 ni, minat tu memang datang sendiri. tambah-tambah pulak bile aku da blaja macam-macam subjek yang sngat menarik untuk dijelajahi. antara subjek-subjek yang aku da amek, sedang amek dengan bakal amek adalah

1) bio-instrumentation (berkaitan dgn pengukuran peranti)
2) bio-materials (tisu hidup dan bhn buatan - badan baru utk anda!)
3) bio-mekanik (hilang organ dlmn digantikn dgn organ robot/mesin)
4) Kej. genetik, tisu dan sel (nano, micro & pico treatments)
5) Clicinical engineering (tlg hospital guna medical devices yg canggih)
6) Pengimejan perubatan (imaging)
7) Kej. bio-orthopedic (hilang tulang digantuikn dgh besi, plastik, atau silikon)
8) Kej. rehabilitasi (tlg OKU jd OU)
9) Sist. fisiologi (kehidupn secara elektrik & elektronik)

kalau nak ikotkan, memang aku bersyukur sangat dengan rezeki yang Allah da bagi ni. so sekang masa untuk aku berusaha pulak.
kbai.

daalam lab pon sempat lagi.haha


ps :: aku dapat intern kat hospital seremban.






No comments :

Post a Comment