Digital clock

Saturday, 25 February 2012

keajaiban...1

assalamualaikum...

siang tadi.berlangsung la seminar intra.
setat pukul 8 abes pukul 5.
i tell u memang penat sangat.
tapi syiok jugak tau.
sebabnyer boleh gain new knowledge.
tambah2 intern pon daa mkin dekat daa ni.

tapi kali ni aku bukan nak cite pasal intern, tapi nak crite pasal satu keajaiban yang jadik kat aku mase kat masjid siang tadi.
macam yang aku bgtahu memule tadi,seminar aku setat pukul 8 sampai pukul 5 an.
jdik maknanyer aku kene la semayang zohor kat masjid.
name masjid tu Masjid Syed Alwi Kangar.

ni la gamba masjid tu dari pandangan depan.*gamba curik kat google.
alkisahnya bermula bile je aku smpai kat masjid tu.
aku mule menapak dengan kaki kanan.
sunnah nabi tu.dapat pahala.buat keyh.ngee~
bile daa siap amek semayang semua, aku pon gerak la menuju ke tempat semayang perempuan.
kalau nak diikotkan, deko masjid ni laen skit drpd masjid2 yang aku pernah pegi sebelom ni.
pasainye tempat amek air semayang kat masjid ni agak jauh sikit la.
so aku kene la pakai tudung kalu nak kua dari bilik amek air semayang ke tempat semayang tu.

bile je aku masuk dalam masjid tu,aku cepat2 carik kaen semayang.
sebabnye aku tak bawak kaen semayang sendiri.
pastu aku terus duduk ngan membe aku sume.
waktu aku duk pakai kaen semayang,tetibe seorang mak cik dari hujung dinding sane panggil aku.
lantas mak cik tu mulekan perbualan.

mak cik : kamu pernah pegi semayang kat masjid terapung?

aku : tak pernah mak cik. mase kecik2 dulu pernah la. kalu balik kampung kat tengganu, mesti singgah masjid tu mak cik.

mak cik : bukan masjid tu. masjid terapung kat kuala perlis la.

aku : ooo yang kat situ. pernah gak g mak cik.tapi jarang2 la.sebabnye saya takde moto kereta. kadang2 je la g ngan membe.*tersengih2 malu sendiri.hehe

mak cik : oo ye ke.takla.mak cik tengok rupe macam kawan mak cik. kawan mak cik tu rajen jugak datang masjid terapung dengar ceramah.

aku : oo yeke mak cik. muke serupa la ye. tapi sat2 aku bermonolg dalaman sorang2,kawan mak cik tu tue ke mude. arap2 la kawan mak cik tu mude ye sebab aku pon mude lagi.hehe

pastu tetibe mak cik tu tengok kat membe aku sume and cakap samting yang sangat menyentapkan aku.

mak cik : kamu ni tak semayang tahiyatul masjid kan? kalu tak semayang, kamu tak boleh duduk dalam masjid tau. kene berdiri sampai la masuk waktu pastu terus semayang.

aku : oh mak cik.malunyer saye.*sambil menutup muke. besenyer kalu saye pegi masjid dengan mak saye, saye semayang gak mak cik. tapi kali ni terlupe plak mak cik.

mak cik : haa.kamu tengok kawan kamu tu,yang tu pon tak semayang jugak.

aku : *aku hanya mampu tersenyum.

kalu nak diikotkan perbualan aku ngan mak cik ni panjang lagi tau.tapi aku pendek kan je la.
mak cik sempat berpesan kat aku supaya semayang tahiyatul masjid sebelom duduk dalam masjid.
mak cik tu pon sempat berpesan gak kat aku supaya amalkan semayang sunat qabla dan ba'da.

waktu tu aku termenung seketika.
terdetik di hati kecil nuraniku.
dapat ku rasakan bahawa Allah telah menghantar mak cik ini untuk membetulkan kesilapanku.
betapa besarnya kuasa Allah.
satu lagi petunjuk Allah yang menyedarkan ku.

mak cik,terima kaseh atas teguran mak cik.
insyaAllah semayang tahiyatul masjid, semyang sunat qabla dan semayang sunat ba'da takkan aku abaikan.
Ya Allah, aku bersyukur padaMu.
sekian.terima kaseh.
kbai.



ps1 :: akpk pkpk.haha
ps2 :: istiqamah.



No comments :

Post a Comment