Digital clock

Wednesday, 21 August 2013

Mati itu Pasti



 Assalamualaikum...

Hari ni satu Malaysia ni dikejutkan dengan berita terhangat bile satu bas ni kurang bernaseb baek lantas mencium gaung di KM3.6 di jalan Genting- Karak. 37 maut, 27 lelaki and 10 wanita.
Masya Allah. Satu kejadian yang memang sangat tak disangka. ini la yang dimaksudkan malang tu tak berbau. Yela kan, bukan sebuah bas je yang lalu kat kawasan ni, bnyak tu. and dalam bebanyak tu, bas ni yang kurang bernaseb baek. ape2 pun, sedekahkan al-Fatihah untuk mangsa beragama Islam dan semoga mereka tenang di sana. Buat kita semua pula, jadikan pedoman. Mati itu pasti. bersedia lah. 

http://mynewshub.my/wp-content/uploads/2013/08/BasTerbalik08.jpg

Ini berita yang aku tengok and dengar malam tadi.

Pagi tadi pulak, opis kitorang terkecoh sekejap sebab ade sorang operator, yang jugak orang malay and ramah orangnya, telah terlibat ngn kemalangan. Meninggal dunia kat tempat kejadian. Also unexpected news.
Can you imagine, u sampai ofis dengan muke sengih2, senyum2 gigi berkilat, then tetibe ade orang masuk opis dengan mate merah, sedu sedan tengah nangis. aku jadik kelu sekejap. then, bile dengar whole stori, aku terkedu. Mati itu pasti. and kite takkan pernah tahu bile dan mcam mane nantinye.
Aku tumpang simpati dengan ape yang jadik. sedekah al-Fatihah untuk arwah. Semoga arwah tenang di sana.

Dalam mase satu hari, aku dapar due news, kemalangan, melibatkan kenderaan, dan kematian. aku jadik cuak, takut. lantas muhasabah diri, cermin peribadi, akhlak dan timbangan diri.
Camne kalu mase aku tibe tak lame lagi? Mungkin esok.mungkin luse. mungkin tak tahu bile. tapi harus bersedia. tapi bersedia kah aku? dosa pahala yang tak pernah aku tahu timbangannye, tapi pahala lah  yang harus dibawa bekalan bersama. 

Cermin diri, cermin timbangan diri. seimbangkah kite? atau pahale terlebih? itu bagus. Kalu dosa terlebih? Kembalilah ke jalan yang benar lagi membenarkan. 
Aku bukan siapa2 untuk nasihat siapa2. tapi aku masih cube menasihat diri sendiri yang terkadang buta antara dosa dan pahala.
Semoga Allah terus memayungi dan merahmati kite semua. 

Kbai.

No comments :

Post a Comment