Digital clock

Tuesday, 1 January 2013

Tahun Baru.

Assalamualaikum...

2012. 2013. Berubah satu angka yang membawa seribu sejuta berjuta juta kelainan.

Ape yang lain?
Macam-macam tu. Umo aku. 23 sudaaa. oppppsss. umur hanya angka*ayat buat sesedap hati. haha.

Lagi ape yang lain?
Paling ketara dan paling menyedihkan jiwa, im myself without my cinta hati. Sabaq naaa. Zaza bertabah selalu. Sobs. Masa, cepatlah berlalu. Sedih, cepatlah pergi. Gumbira, marilah bersama. Pengalaman, berkumpullah mereka.

Tahun baru, kena azam ke?
Ala. Macam selalu, yang klise sangat tu, tahun baru, azam baru, hidup baru. Grrrr. terpulang masing- masing itu. kalu nak berazam, teruskan. kalu tak nak, pong takpe jugak. 

So, ape story aku sempena dengan tahun baru ni. just nak share, another my favorita surah. Kalu dulu, aku pernah cecite pasal due surah, pon surah favorita jugak. Banyak khasiat, banyak pekdah. Here is another one. 

Kalu nak diikotkan, aku memang ade selalu terdengar surah ni. Tapi aku yang dengar, dengar je lah. Tak pernah pulak nak cecarik ape name surah tu. Kalu aku duk umah, aku mesti selalu kat masjid bile pak imam yang ade anak ensem??? erk.. pasang surah ni. Tapi macam biase, buat tak tau je la. Selalu dengar takat situ jah. haha. Bile da terexplore de world, rase macam, surah ni, WOWW!~.

So, ape name surah tu. and pe khasiat surah ni? Jejoms kite berkenalan sengsikit dengan surah ni.

Nama Surah?
Ar-Rahman (Yang Maha Pengasih)

Kenapa surah ni bagus untuk dibaca setiap hari?
Semua surah dan al-Quran pon bagus. tapi kenapa aku pilih surah ni harini? Sebenarnya banyak bende yang diajarkan dalam surat Ar Rahman ini. Terutamanya mengenai rasa syukur yang harus kita lakukan setiap saat. Lagi tambah, dalam surat Ar Rahman disebutkan sampai berkali-kali " Fa Bi ayyi Ala irobbikuma Tukadzdziban" yang bermaksud "nikmat Tuhan Yang manakah yang engkau dustakan".
Lagi terang makin bersuluh, Tuhan begitu pemurah dan selalu mengingatkan kepada manusia untuk selalu bersyukur dan bersyukur dan terus bersyukur tanpa henti. Tidak cukup hanya sekali...tetapi haruslah berkali-kali. Tuhan begitu sabar dengan segala umatnya. Sampai berkali-kali mengingatkan ..untuk selalu bersyukur.  Tuhan Maha Pemurah kepada seluruh umat manusia. Tapi plak kan, bukan lah semua dan setiap manusia boleh mengambil hikmah. melainkan hanya manusia yang terbuka hatinya saja ....yang dapat menangkap hidayah. So....bukalah hatimu agar dapat hidayah.
Panjang tak surah ni?

Soalan tipikal yang selalu ditanya. Bukannya ape, kang kalu panjang sangat, abes berpeluh bagai nak abeskan bace satu surah tu. tak la. takla panjang sangat pon. Jumlah ayat, 78 ayat. Surah Ar-Rahman (Arab: الرّحْمنن) adalah surah ke-55 dalam al-Qur'an. Cube la carik kepuasan dengan surah ni.

So, grab this golden chance. Jejoms kite selalu-selalukan bace surah ni. Tambah-tambah pulak dengan tahun baru ni. Jom. Amalkan. Satu surah satu hari, berselang seli. hari ni surah al-Waqiah, besok surah al-Mulk, lusa surah ni pulak. Then, terus selang seli lagi.  Transform diri ke arah yang lebih bersederhana setiap masa, ditambah dengan sifat mahmudah segenap ketika, mudah-mudahan terpelihara diri kita bersama.

Ekceli, aku macam nak bubuh terjemahan surah ni, tapi rase macam panjang sangat pulak. So, kalu nak tahu terjemahan, sile la rajin2 belek al-Quran terjemahan, atau pong boley tanye encik google sahaje. huhu!~

so, selamat beramal. semoga sentiase berada di bawah payung rahmat bahagia. kalu nak bahagia, jomlah amalkan surah ni selalu ye.
las date 2012 wif my sweetest besty like candy so cute forever ever so bahagia.!~


kbai.

ps : done wif my very fes paper.
ps 2 : 6 bulan.bersabar.
ps 3 : sumber tq mr google.




 


6 comments :

  1. happy new year tooo. =)

    #kita sama umur la.. uhuhu

    ReplyDelete
  2. reen.yeaay.same.
    tpi rase mcm 20 tu.hehe!~

    ReplyDelete
  3. happy new year~ thanks for the info ^-^

    ReplyDelete
  4. epi new year too.
    sharing is caring.
    (^.^)~

    ReplyDelete
  5. mna butg like? nak like bnyak2 heee..
    alhamdulillah..sedih sbenanye bcaan surah ar-Rahman ni..jazzakillahu khaiyran..

    ReplyDelete
  6. haha.akhrnyer ko bace gak entri ni naa.hehe!~
    jap.nape sedey?ce stori skit.

    ReplyDelete